قالیشویی غرب مشهد قالیشویی غرب مشهد .

قالیشویی غرب مشهد

! فرشی که از گور در آمد و جهانی شد

 

قالی پازیریک فرشی است که مهیج ترین راز ها را در خود جای داده است . فرشی از دوران هخامنشیان در روسیه! مجموعه ما علاوه بر خدمات نوین قالیشویی در مشهد توانسته در این مقاله شما را با این فرش جهانی آشنا کند با ما همراه باشید. 

تاریخ  کشف قالی پازیریک :
در سال 1328 خورشیدی باستان شناسی بنام سرگئی رودنکو (Rodenko) قدیمی ترین فرش را که با استفاده از پشم و کرک و با تکنیک گره بافته شده بود، کشف کرد. این فرش در گور پازیریک در جنوب سیبری و در 79 کیلومتری مرز کشور مغولستان که 5000 فوتی کوه های آلتایی قرار دارد یافت شد. فرش پازیریک از درون گور یخ زده ای که بر روی تابوت پادشاه مومیایی پهن شده بود (پادشاهان هخامنشی) قرار داشت. پس از تحقیقات علمی  بر روی قالی  با استفاده از کربن و رادیواکتیو مشخص شد که قدمت آن به 5000 سال پیش بر میگردد و مربوط به تمدن هخامنشیان ایرانی میباشد.با توجه به حکومت قدرتمند هخامنشیان وقلمرو وسیع ایران در آن زمان نتیجه گرفته میشود که تمام مناطق شمالی کشور ایران تحت فرمانروایی هخامنشیان بوده است . دمای بسیار پایین در آن منطقه باعث غیر فعال شدن باکتریها و ماندگاری فرش شده است.

نقش های قالی پازیریک ؟
 این قالی با ابعاد دو در دو متر ، مربع شکل است و دارای بخش مرکزی با ستاره های 8 پر که ماهرانه بافته شده اند.  پازیریک دارای پنج حاشیه با فواصل تقریبا متفاوت میباشد حاشیه اول فرش شیری با سر عقاب (جانوری افسانه ای) میباشد و در حاشیه دوم گوزن های ناحیه شمال پشت سر هم از راست به چپ در حرکت و در حال چرا میباشند در حاشیه سوم و پنجم ستاره های 8 پر تکرار شده اند .جذاب ترین حاشیه دارای سربازانی است که سوار بر اسب و سوربانانی در کنار اسبان ایستاده اند  و جهت این اسب ها مخالف حرکت گوزن های حاشیه دوم فرش میباشد.  همین نقش فرش در تندیس های آشوری هم دیده میشود.  همین نقش های متنوع و زیبا توانست به جهانیان ثابت کند که این فرش پر رمز و راز به ایران و هنر ایرانی بر میگردد. و طبق نظر کارشناسان قالی بافی از 500 سال قبل از میلاد مسیح در ایران رواج داشته است!!

رنگ و تعداد گره های قالی پازیریک ؟
زمینه قالی به رنگ قرمز تند میباشد ، رنگ قرمز در کنار رنگ های آبی کمرنگ و ملایم و سبز و زرد زیبایی این فرش را چندین برابر کرده است . این فرش دارای 1250000 گره است یعنی در هر 2/54 سانتی متر مربع 270 گره وجود دارد و اعتقاد سرگی رودنکو این بوده است که این فرش را تنها یک قالی باف ماهر توانسته است ببافد و برای اتمام این فرش یک سال و نیم زمان صرف شده است.

چرا پازیریک را به فرشی ایرانی نسبت دادند ؟
برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم بهتر است نقش های بسته شده بر روی فرش را تحلیل کنیم . در قسمت مرکزی فرش ستاره های هشت پر گره زده شده اند که این ستاره ها بر روی ظروف کشف شده از شهر لرستان هم نقاشی شده اند. گوزن های قالی دارای خال و شاخ های پهن میباشند که این گوزن ها بیانگر گوزن زرد خال دار  ایرانی است . صف های منظم سربازان و چهارپایان (بیان کننده جشن های آشوری و هخامنشی است )، سوربانان در سمت چپ اسب قرار دادرند و دست راستشان را پشت گردن اسب گذاشته اند (همانند کنده کاری های روی سنگ های تخت جمشید) اسب های جنگی که به جای زین ، قالی بر پشتشان پهن کرده اند ، نوع گره زدن دم اسب ها ،یال های قطع شده ، سینه بند های پهن اسبان وگردن های خمیده اسب ها همگی شباهت بیش از حدی به نقش و نگار ها و زیور آلات دوران هخامنشیان  دارند بر همین اساس باستان شناسان فرش زیبای پازیریک را به ایران نسبت دادند. طرح و نقش فرش پازیریک با رعایت کردن کلیه اندازه ها  بسیار متقارن و حساب شده میباشد به طوری که تعداد هر نقشمایه در هر ردیف کاملا مشخص شده میباشد در حاشیه اول جانور افسانه ای تکرار شده است و در حاشیه دوم 14 سوار کار و 14 ستوربان و 28 اسب وجود دارد در حاشیه سوم گلی با چهار برگ در کل حاشیه تکرار شده است و در حاشیه چهارم 24 گوزن قرار دارند در پنجمین حاشیه جانور افسانه ای تکرار میشود و در نهایت در مرکز قالی 24 مربع که هر مربع شامل ستاره 8 پر میباشد ، به چشم میخورد.

فرش پازیریک در کجا نگهداری میشود ؟
محل نگهداری این فرش قدیمی در کشور روسیه در موزه آرمیتاژ میباشد.در سال 1355 دو نمونه از این فرش در ایران بافته شد که یک نمونه آن در موزه ایران به نمایش گذاشته شده است.

ما ادعا نمیکنیم که بهترین قالیشویی در مشهد هستیم ، اما میتوانیم ادعا کنیم که ارائه دهنده خدمات متمایز قالیشویی در مشهد هستیم .


برچسب: قالیشویی در مشهد/بهترین قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۳۰:۵۹ توسط:قالیشویی موضوع: نظرات (0)