قاليشويي غرب مشهد قاليشويي غرب مشهد .

قاليشويي غرب مشهد

با نقشه هاي مختلف فرش آشنا شويد

​ بافت فرش در طرح ها و رنگ هاي چشم نواز از چند صد سال پيش در ايران رواج داشته است. به دليل طرح،رنگ، نوع بافت و ظرافت در بافت، قالي هاي ايراني زبانزد جهانيان شده است و به جرئت ميتوان گفت كه بعد از نفت مهم ترين كالاي صادراتي ميباشد.  دليل اينكه فرش دستباف ايراني هنوز جايگاه خود را حفظ كرده است توجه به نقشه كش، نوع نخ، بافنده و پرداختكار است كه در كناره هم فرشي زيبا و ماندگار را عرضه ميكنند. قاليشويي غرب مشهد ارائه دهنده خدمات متمايز قاليشويي در مشهد شما را با انواع نقشه فرش آشنا ميكند.

نقشه فرش چيست ؟
براي ساخت هر كالايي و هر بنايي قبل از هرچيز نقشه آن مهم است در صورتي ميتوان فرشي زيبا توليد كرد كه نقشه زيبايي داشته باشد.فرش پازيريك نمونه بارز فرش ايراني ميباشد. يك بافنده هر چقدر هم كه مهارت داشته باشد باز هم نيازمند نقشه هاي دقيق و با اصالت ميباشد. نقشه كشي فرش به قدري حائز اهميت شده است كه به عنوان حرفه جايگاه پيدا كرده  و رشته هايي هم چون رنگ آميزي و نقطه چيني فرش به صورت تخصصي آموزش داده ميشود.

رنگ آميزي نقشه فرش :
رنگ آميزي نقشه به ميزان نقشه كشي فرش اهميت دارد و افرادي كه علاقه به رنگ آميزي دارند بايد تمامي اطلاعات را در رابطه با هارموني رنگ ، روانشناسي رنگ ، كنتراست رنگ  ، پخش رنگ و ... داشته باشند . يك نقشه علاوه بر اينكه نمايانگر هنر نمايي خط ها ، نگاره ها و طرح است بايد از ديدگاه مهندسي داراي پلان مشخصي باشد كه نقشه خوان و بافنده بتواند از روي قاعده و اصول بافت را انجام دهد. نقشه كش فرش بايد با تاريخچه فرش ، طراحي و تناسب حاشيه ها ، تأثيرگزاري رنگ ها و انواع نقشه  آشنا باشد.نقشه كشي فرش جزئي از صنايع دستي كشورمان ميباشد و نشأت گرفته از طراحي و نقاشي ايراني ميباشد.هنر نقشه كشي براي انواع فرش هاي پرده اي ، زيرپايي ، تابلو فرش، گليم ، جاجيم و ... استفاده ميشود . در قديم به علت عدم وجود كاغذ نقشه ها به صورت قطعه هاي بافته شده به بافندگان تحويل داده ميشد اما اكنون نقشه هاي فرش به دو صورت سنتي و دستي يا ديجيتالي و رايانه اي كشيده ميشود.

ايجاد نقشه فرش به شيوه سنتي
اولين و مهمترين موضوع قبل از شروع به كار اين است كه  نقشه بايد طبق تراكم فرش مورد نظر محاسبه و سپس بر روي كاغذ هاي شطرنجي مخصوص و متناسب با رج شمار طراحي گردد. پس براي نقشه كشي قالي انجام دو كارحائز اهميت ميباشد :

طول و عرض فرش محاسبه گردد

شمار چله هايي كه در عرض بايد كشيده شود،محاسبه گردد.

كاغذ شطرنجي شامل مربع هاي كوچكي ميباشد كه هر مربع نمايانگر يك گره است و هر ده مربع طولي و ده مربع عرضي يك مربع بزرگتر را تشكيل ميدهد. هم اكنون نقشه هاي فرش سنتي به دو دسته متقارن (گره تركي ) و نا متقارن (گره فارسي) تقسيم ميشوند.

تفاوت نقشه هاي تركي باف و فارسي باف در چيست ؟
در نقشه هاي تركي بر روي هر رنگ فرش كدي نوشته شده است و در كنار كد نخ ها چسبيده شده است و بافنده با  خواندن نقشه و كد تعبيه شده رنگ نخ را برداشته و بافت را انجام ميدهد . در نقشه نامتقارن (فارسي باف ) دقيقا همان رنگي كه مد نظر است روي نقشه پياده سازي شده است و بافنده همان رنگ نخ را برداشته و بافت را انجام ميدهد. اندازه رج شمار در بافت تركي 7 سانتيمتر و در بافت فارسي 6/5 سانتيمتر ميباشد.اين محاسبات قبل از عمليات طراحي نقشه انجام ميشود.

نقشه كشي دستي فرش :
رسم طرح بر روي كاغذ شطرنجي با استفاده از مداد

رسم خط هاي مشخص شده در مداد زني و ايجاد جزئيات بيشتر طرح بر روي نقشه

رنگ آميزي نقشه و نگاره ها

نقطه چين كردن كناره هاي طرح نقاشي شده  بر روي كاغذ

نقشه كشي رايانه اي
بيش از 30 سال است كه  تكنولوژي و فناوري در امر قالي بافي جولان داده و توانسته سرعت كار را بالا ببرد و در زمان صرفه جويي شود علاوه بر تمام مزاياي ذكر شده در طراحي رايانه اي در هر مرحله ميتوان طرح را تغيير داد. با استفاده از رايانه ميتوان هر طرحي را پياده سازي كرد و امكان تغيير رنگ ها با سرعت و در كمترين زمان ممكن خواهد بود. امروزه نقشه كشي رايانه اي به صورت تخصصي آموزش داده ميشود و افراد جامعه از اين حرفه به خوبي استقبال كرده اند.

 

 

اندازه، رنگ و جغرافيا در نقشه هاي فرش متفاوت است :

اندازه : نقشه فرش در 3 نوع قدي (۱/۲) ، ربعي (۱/۴) و تمام (سراسري) ميباشد.

سبك : نقشه هاي فرش در 6 سبك كشيده ميشوند ، ساده ،سنگين،يك طرفه ، تكرار يك طرح ، شكسته (داراي اشكال هندسي ) ، گردان ( خط هاي قوس دار و منحني ).

رنگ : نقشه در دو رنگ سياه قلم و رنگي كشيده ميشود.

جغرافيايي : نقشه هاي روستايي بيشتر به صورت ذهني پياده سازي ميشوند اما نقشه هاي شهري با توجه به تاريخچه و با آگاهي كامل از بازار فروش و ميزان رضايت مشتري از طرح و رنگ  پياده سازي ميشود.

ما ادعا نميكنيم كه قاليشويي عالي در مشهد هستيم ، اما ميتوانيم ادعا كنيم كه ارائه دهنده خدمات متمايز قاليشويي خوب در مشهد هستيم .

 

 



برچسب: قاليشويي در مشهد/بهترين قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۲۶:۳۶ توسط:قاليشويي موضوع: نظرات (0)

بيد، دشمن فرش هاي دستباف

بيد از مواد پروتئيني موجود در پشم تغذيه ميكند و آسيب جدي به فرش هاي دستباف ميزند. فرش هايي كه دچار بيدخوردگي شده اند بايد ترميم و بازسازي شوند از اين جهت مجموعه ما براي اينكه عنوان بهترين قاليشويي در مشهد را بگيرد در ليست خدمات خود تريميم وبازسازي فرش هاي آسيب ديده را قرار داده است.

بيد چيست ؟

 

بيد با نام علمي tincola biseliella  پروانه كوچكي است به رنگ زرد كه طول بدنش بين 9-12 ميليمتر است. اين حشره طول عمري بين 2 تا 3 هفته دارد و پروانه ماده  سالي دوبار آخر ماه بهار و اول ماه تابستان و مرحله دوم در اواخر پاييز و اوايل زمستان  در تاخوردگي هاي فرش دستباف و يا ديگر پارچه هاي پشمي  تقريبا 100 عدد تخم ميگذارد با توجه به اينكه تخم ها در محيط مرطوب بيشتر رشد ميكنند در شمال كشور بيد خوردگي بيشتر به چشم ميخورد. اين تخم ها در مراحل عمرشان به شكل لارو در مي آيند . نوزاد بيد يعني همان لارو بيشترين آسيب را به فرش ميزند زيرا آنقدر از پروتئين داخل پشم براي رشد خود استفاده ميكنند تا خود بالغ شوند  و تخم گذاري كنند. وقتي صدمات روي پشم باشد  و حفره هايي داخل الياف پشمي مشاهده شود بيانگر اين است كه آسيب ها توسط همين لارو ها صورت گرفته است . اين لارو ها رشد ميكنند تبديل به بيد ميشوند و تخم گذاري ميكنند و اگر مكان رشدشان شناسايي نشود ميتوانند تمام فرش را از بين ببرند تا جايي كه فقط چله قالي  باقي بماند !

هرچه ميزان بيد زدگي بيشتر باشد صدمات بيشتري به فرش وارد ميشود و شانس ترميم فرش كمتر و كمتر ميگردد. يك بيد بعد از 40 نسل ميتواند تقريبا 42 كيلو گرم پشم را از بين ببرد !

بيد ها دو نوع هستند :

بيد لباس

بيد قالي

برخي افراد بر اين باورن كه راهي براي ترميم فرش بيد زده وجود ندارد و بايد فرش بيد زده را دور انداخت اما قاليشويي غرب مشهد در اين مقاله شمارا با راهكارهاي پيشگيري و ترميم بيد زدگي آشنا ميكند. تا بتوانيد اقدامات لازم را در اين راستا انجام دهيد.

 


نگذاريد بيد به فرشتان نزديك شود !

 

در قديم براي اينكه تخم هاي بيد نابود شوند از توتون و تنباكو استفاده ميشد به اين طريق كه اين مواد را در زير فرش ها ميريختند، اما ايراد اين روش زماني بود كه طرح و رنگ فرش روشن بود زيرا ممكن بود كم كم رنگ فرش  تغيير كند.برخي از افراد از موادي هم چون كاغذ روزنامه ، فلفل و كافور استفاده ميكنند اما نفتالين مرسوم تر است .اگر براي مدتي نميخواهيد از فرش دستباف استفاده كنيد و قصد انبار كردن را داريد از نفتالين كمك بگيريد به اين صورت كه پارچه سفيد تميزي را روي فرش پهن كرده و پودر نفتالين را روي پارچه بريزيد سپس فرش را لوله كنيد و جمع كنيد اگر فرش را در يك نايلون قرار دهيد گاز خارج شده از نفتالين در اطراف قالي  ماندگار تر است و از حمله بيد ها در امان ميماند. در صورتي كه هيچ يك از اين مواد در دسترس نبود براي نابود كردن بيدها ميتوانيد از حشره كش استفاده كنيد.

 


رطوبت عامل بيد زدگي فرش :

 

يكي از عوامل مؤثر در بيد خوردگي رطوبت ميباشد ، اگر قالي در مكان هاي مرطوب قرار دارد براي مورد حمله بيد ها قرار نگيرد بايد هر چند وقت يكبار فرش را در هواي آزاد و در مجاورت خورشيد قرار دهيد تا رطوبت فرش از بين برود.

گرد و غبار عامل بيدزدگي فرش :

گاهي از فرش دستباف به عنوان تابلو و ديوار كوب استفاده ميشود در اين حالت فرش بيشتر مورد حمله  بيد ها قرار ميگيرد پس بايد هر چند وقت يكبار تابلو فرشها چك شوند و تميز گردند.

اگر فرشتان در مكاني است كه رفت و آمد كم است و نياز به تميز شدن ندارد وجود گرد و غبار در طولاني مدت عاملي براي بيد خوردگي ميباشد پس حداقل هفته اي يكبار فرش را با جاروبرقي جارو كنيد تا تمام سطح فرش عاري از هرگونه گرد و غبار گردد .

 


پاكسازي محل بيده زده :

 

زماني كه فرش مورد حمله بيد ها قرار ميگيرد ممكن است از جهات مختلي باشد مثلا از روي قالي ، زير يا پشت قالي و يا گاهي از هر دو طرف . اولين حركت براي ترميم محل آسيب ديده اين است كه ابتدا پرز يا خامه را به كمك قلاب از قالي در آرويد و محل بيد خورده را تميز كنيد و پس از آن كار مرمت را شروع كنيد.

ترميم فرش با توجه به ابزار به كار رفته به دو صورت انجام ميگيرد

 


ترميم با استفاده از قلاب پشت :

 

همان طور كه در پاراگراف قبل مطالعه كرديد ابتدا بايد قسمت بيد زده تميز شود سپس قالي از پشت روي زمين پهن گردد ، براي اينكه راحت از قلاب استفاده شود كاسه اي گود زير قسمت بيد خورده قرار ميگيرد از پرز يا خامه متناسب با رنگ قسمت آسيب ديده استفاده  ميشود به طور معمول براي راحتي كار با قلاب از خامه دولا استفاده ميشود . خامه را به صورت دولا بر نوك قلاب قرار داده قلاب را از پشت فرش و از كنار تار كه قبلا محل گره خامه بوده فرو برده و خامه به صورت دولا  از طرف ديگر تار قالي خارج ميشود اين كار بايد رج به رج و طبق نقشه فرش انجام گيرد و چون تخصص و مهارت قالي بافي نياز است پس بهتراست فرش خود را به يك متخصص فرش در زمينه ترميم بسپاريد.

 


ترميم با استفاده از قلاب رو:

 

در اين روش هم ابتدا محل آسيب ديده تميز گردد و فرش از رو پهن شود ،ابتدا قلاب از روي فرش و از كنار تاري كه خامه و پرز آن از بين رفته است  وارد ميشود و بعد از آن خامه دولا از پشت فرش به روي قالي آورده مييشود اين كار بايد رج به رج طبق نقشه انجام شود و پس از پايان ترميم با عمليات ديگري هم چون موچيني ،كليه كشي و اتو  و قيچي پرز هاي بلند ، پرزهاي جديد هم سطح ديگر قسمت هاي فرش ميگردد.

ما ادعا نميكنيم كه  قاليشويي عالي در مشهد هستيم ، اما ميتوانيم ادعا كنيم كه ارائه دهنده خدمات متمايز قاليشويي خوب در مشهد هستيم .


برچسب: قاليشويي در مشهد/بهترين قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۲۳:۴۰ توسط:قاليشويي موضوع: نظرات (0)

! فرشي كه از گور در آمد و جهاني شد

 

قالي پازيريك فرشي است كه مهيج ترين راز ها را در خود جاي داده است . فرشي از دوران هخامنشيان در روسيه! مجموعه ما علاوه بر خدمات نوين قاليشويي در مشهد توانسته در اين مقاله شما را با اين فرش جهاني آشنا كند با ما همراه باشيد. 

تاريخ  كشف قالي پازيريك :
در سال 1328 خورشيدي باستان شناسي بنام سرگئي رودنكو (Rodenko) قديمي ترين فرش را كه با استفاده از پشم و كرك و با تكنيك گره بافته شده بود، كشف كرد. اين فرش در گور پازيريك در جنوب سيبري و در 79 كيلومتري مرز كشور مغولستان كه 5000 فوتي كوه هاي آلتايي قرار دارد يافت شد. فرش پازيريك از درون گور يخ زده اي كه بر روي تابوت پادشاه موميايي پهن شده بود (پادشاهان هخامنشي) قرار داشت. پس از تحقيقات علمي  بر روي قالي  با استفاده از كربن و راديواكتيو مشخص شد كه قدمت آن به 5000 سال پيش بر ميگردد و مربوط به تمدن هخامنشيان ايراني ميباشد.با توجه به حكومت قدرتمند هخامنشيان وقلمرو وسيع ايران در آن زمان نتيجه گرفته ميشود كه تمام مناطق شمالي كشور ايران تحت فرمانروايي هخامنشيان بوده است . دماي بسيار پايين در آن منطقه باعث غير فعال شدن باكتريها و ماندگاري فرش شده است.

نقش هاي قالي پازيريك ؟
 اين قالي با ابعاد دو در دو متر ، مربع شكل است و داراي بخش مركزي با ستاره هاي 8 پر كه ماهرانه بافته شده اند.  پازيريك داراي پنج حاشيه با فواصل تقريبا متفاوت ميباشد حاشيه اول فرش شيري با سر عقاب (جانوري افسانه اي) ميباشد و در حاشيه دوم گوزن هاي ناحيه شمال پشت سر هم از راست به چپ در حركت و در حال چرا ميباشند در حاشيه سوم و پنجم ستاره هاي 8 پر تكرار شده اند .جذاب ترين حاشيه داراي سربازاني است كه سوار بر اسب و سورباناني در كنار اسبان ايستاده اند  و جهت اين اسب ها مخالف حركت گوزن هاي حاشيه دوم فرش ميباشد.  همين نقش فرش در تنديس هاي آشوري هم ديده ميشود.  همين نقش هاي متنوع و زيبا توانست به جهانيان ثابت كند كه اين فرش پر رمز و راز به ايران و هنر ايراني بر ميگردد. و طبق نظر كارشناسان قالي بافي از 500 سال قبل از ميلاد مسيح در ايران رواج داشته است!!

رنگ و تعداد گره هاي قالي پازيريك ؟
زمينه قالي به رنگ قرمز تند ميباشد ، رنگ قرمز در كنار رنگ هاي آبي كمرنگ و ملايم و سبز و زرد زيبايي اين فرش را چندين برابر كرده است . اين فرش داراي 1250000 گره است يعني در هر 2/54 سانتي متر مربع 270 گره وجود دارد و اعتقاد سرگي رودنكو اين بوده است كه اين فرش را تنها يك قالي باف ماهر توانسته است ببافد و براي اتمام اين فرش يك سال و نيم زمان صرف شده است.

چرا پازيريك را به فرشي ايراني نسبت دادند ؟
براي اينكه به اين سوال پاسخ دهيم بهتر است نقش هاي بسته شده بر روي فرش را تحليل كنيم . در قسمت مركزي فرش ستاره هاي هشت پر گره زده شده اند كه اين ستاره ها بر روي ظروف كشف شده از شهر لرستان هم نقاشي شده اند. گوزن هاي قالي داراي خال و شاخ هاي پهن ميباشند كه اين گوزن ها بيانگر گوزن زرد خال دار  ايراني است . صف هاي منظم سربازان و چهارپايان (بيان كننده جشن هاي آشوري و هخامنشي است )، سوربانان در سمت چپ اسب قرار دادرند و دست راستشان را پشت گردن اسب گذاشته اند (همانند كنده كاري هاي روي سنگ هاي تخت جمشيد) اسب هاي جنگي كه به جاي زين ، قالي بر پشتشان پهن كرده اند ، نوع گره زدن دم اسب ها ،يال هاي قطع شده ، سينه بند هاي پهن اسبان وگردن هاي خميده اسب ها همگي شباهت بيش از حدي به نقش و نگار ها و زيور آلات دوران هخامنشيان  دارند بر همين اساس باستان شناسان فرش زيباي پازيريك را به ايران نسبت دادند. طرح و نقش فرش پازيريك با رعايت كردن كليه اندازه ها  بسيار متقارن و حساب شده ميباشد به طوري كه تعداد هر نقشمايه در هر رديف كاملا مشخص شده ميباشد در حاشيه اول جانور افسانه اي تكرار شده است و در حاشيه دوم 14 سوار كار و 14 ستوربان و 28 اسب وجود دارد در حاشيه سوم گلي با چهار برگ در كل حاشيه تكرار شده است و در حاشيه چهارم 24 گوزن قرار دارند در پنجمين حاشيه جانور افسانه اي تكرار ميشود و در نهايت در مركز قالي 24 مربع كه هر مربع شامل ستاره 8 پر ميباشد ، به چشم ميخورد.

فرش پازيريك در كجا نگهداري ميشود ؟
محل نگهداري اين فرش قديمي در كشور روسيه در موزه آرميتاژ ميباشد.در سال 1355 دو نمونه از اين فرش در ايران بافته شد كه يك نمونه آن در موزه ايران به نمايش گذاشته شده است.

ما ادعا نميكنيم كه بهترين قاليشويي در مشهد هستيم ، اما ميتوانيم ادعا كنيم كه ارائه دهنده خدمات متمايز قاليشويي در مشهد هستيم .


برچسب: قاليشويي در مشهد/بهترين قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۳۰:۵۹ توسط:قاليشويي موضوع: نظرات (0)

گره فرش چيست؟

هنر قالي بافي ساليان طولاني اي است كه در بين مردم ايران رواج دارد و در هر منطقه اي از كشور، فرش با تكنيك ها و روش هاي مردم آن منطقه بافته ميشود به همين علت انواع گره ها در بافت فرش وجود دارد مجموعه ما به عنوان بهترين قاليشويي در مشهد در اين مقاله شما را با انواع گره فرش آشنا ميكند تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

گره فرش چيست ؟
در مقالات قبل درباره چله فرش صحبت كرديم حال ميخواهيم بررسي كنيم گره فرش چيست ؟ پرزي كه حول تارهاي عمود شده بر دار قالي  به صورت زير و رو بر چله سوار ميشود را گره ميگويند. اين گره ها هستند كه با در كنار هم قرار گرفتن ، طرح و نقش نهايي را نمايان ميكنند . گره با نام هايي همچون  خفت، ريشه ، گند ، ايلمه ، خامه و پيچك ناميده ميشود .

هرچه تعداد گره ها در يك فرش بيشتر باشد ظرافت و كيفيت و زيبايي فرش بيشتر ميشود . دو ويژگي مهم فرش توع گره و تعداد آن است در كشور ما به  تعداد گره در هر هفت سانتيمتر يك رج گفته ميشود.

آشنايي با انواع گره ها در قالي بافي
تنوع در نوع گره ها بسيار زياد است اما در ايران دو نوع گره فارسي و تركي پركاربردتر ميباشد و ساير گره ها استفاده چنداني ندارند.

طرز عمل گره تركي
گره تركي  نسبت به ديگر گره ها مقوم تر است و طوري زده ميشود كه باعث استحكام بيشتر در ساختار بافت فرش ميشود در بافت فرش به روش تركي  اصولأ از قلاب كمك گرفته ميشود . بافنده پرز را در دست چپ گرفته و با كمك انگشتان  پرز را به صورت عمود بر روي تارهاي رو و زير قرار ميدهد هر يك از دوسر پرز يا خامه را به پشت يكي از تارهاي چله برده و پس از پيچيدن به دور تارها از بين آن ها بيرون آورده و دوباره پرز را ميگيرد.  .

گره هاي تركي خود به چند دسته تقسيم ميشوند

گره تركي معمولي (يا خوابيده و استاندارد)
گره تركي بنام بعكس يا برجسته
گره تركي بنام گره ممتاز
 

 

گره فارسي
متد گره فارسي به اين طريق است كه خامه يا پرز را به دور يك تار چله گره زده و از پشت تار بعدي بيرون مي آورند گره فارسي به دو جهت چب به راست يا راست به چپ بافته ميشود .

 

گره فارسي بهتر است يا گره تركي ؟
در بافت فرش هيچ تفاوتي از نظر كيفيت بين دو مدل گره وجود ندارد اما برخي تفاوتهاي اين دو گره نسبت به يكديگر را  توضيح ميدهيم .

براي بافت فرش باگره تركي پرز فرش نازك تر از بافت با گره فارسي ميباشد.
گره فارسي با دست و گره تركي اكثر اوقات با قلاب زده ميشود.
در بافت فرش به دو روش گره فارسي و گره تركي از نخ هاي پنبه اي ابريشمي و پشمي استفاده ميشود اما ميزان نخ به كار رفته در گره تركي بيشتر است.
برخي از كارشناسان و بافندگان فرش اعتقادشان بر اين است كه دوام فرش هايي كه با گره تركي بافته ميشوند بيشتر است.
 
آشنايي با گره هاي ديگر در قالي بافي
 

گره هاي تقلبي
در شيوه گره تقلبي ، همان طور كه از نامش مشخص است گره اي زده نميشود به همين دليل چگالي ، تراكم و كيفيت فرش پايين مي آيد و به هيچ عنوان اين گره پيشنهاد نميشود گره هاي تقلبي به سه دسته تقسيم ميشوند:

 گره كمانشيب

گره تقلبي يو شكل يا بي گره بافي

جفتي بافي

 نوع ديگري از گره ها هستند كه براي تابلو فرش ها به كار ميروند كه عبارتند از

- گره هنري تك تار يا پيچشي

- گره اسپانيولي

- گره آويز

- گره قرضي

- گره مضاعف

- گره دو رنگ

- گره سنه

- گره برعكس

- گره مغلوب

 

 

يك قاليشويي غرب مشهد يك دنيا خدمات قاليشويي در مشهد


برچسب: قاليشويي در مشهد/بهترين قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۰۲:۴۳ توسط:قاليشويي موضوع: نظرات (0)

پاك كردن لكه ادرار حيوانات خانگي از روي فرش

در اين روزها نگهداري از حيوانات خانگي در منزل و خانه هاي كوچك آپارتماني بسيار مرسوم شده است اما مراقبت و نگهداري اين حيوانات بازيگوش درد سر هاي خاص خودش را دارد. در ميان حيوانات خانگي گربه و سگ باهوش هستند و ميتوان محل غذاخوردن و دستشويي را برايشان مشخص كرد اما گاهي بازيگوشي آن ها گل ميكند و براي صاحب خود كار درست ميكند!!!

 

 


با لكه ادرار حيوانات بر روي فرش چه كنيم ؟

 

شما سرپرستي اين حيوانات دوست داشتني را بر عهده گرفته ايد پس محبوس كردن آن ها در مكاني مشخص براي جلوگيري از كثيف شدن منزل كاري ناپسند است چرا كه آن ها به فضاي حداقلي آپارتمان براي شيطنت و بازيگوشي احتياج دارند . جلوگيري از بروز چنين اتفاق هايي تقريبا ناممكن است پس زماني كه فرش ما بر اثر ادرار حيوانات لكه دار و كثيف ميشود ميتوانيد بي درنگ با قاليشويي غرب مشهد تماس بگيريد و فرش خود را به ما بسپاريد و فرشي تميز و بدون لكه و بوي نامطبوع تحويل بگيريد.

گاهي در حال انجام تشريفات برگزاري جشن و مراسمي دوستانه هستيد و ميخواهيد منزل تميز تر از هميشه باشد اما با يك شيطنت اين حيوانات دوست داشتني ممكن است همه چيز خراب شود ! بايد بگوييم در اين لحظه بايد خونسرد باشد و اگر آب دستتان است زمين بگذاريد و سرعت عمل خود را براي از بين بردن لكه بالا ببريد.

 

 

 

نحوه پاك كردن لكه ادرار حيوانات خانگي
 

لكه هاي تازه نمايان شده بسيار زود تر پاك ميشوند و ردي از آن ها باقي نميماند پس هرچه سرعت شما بيشتر باشد كارتان آسانتر ميشود و اين به نفع خودتان است .

 

 

 

با دستمالي تميز خيسي لكه را بگيريد نهايت تلاش خود را براي خشك كردن ادرار از روي فرش به كار ببريد.
بر روي محل لكه مقداري آب اكسيژنه بريزيد و صبور باشيد تا خشك شود .
مايع ظرف شويي و شامپو فرش را باهم مخلوط كرده و بر روي لكه بريزيد و با يك دستمال و يا حوله محل را محكم بكشيد تا ردي از لكه برجا نماند.

 

حال ديگر فرش شما از هرگونه لكه پاكسازي شده است اما بوي بد ادرار هم چنان پابرجاست !!! با ما همراه شويد تا ترفند بوزدايي را هم توضيح دهيم .

 

 

 

رفع بوي بد ادرار از روي فرش
 

ادرار اسيدي بنام اسيد اوريك دارد كه تنها راه حل رفع بوي بدش مواد شوينده آنزيم دار است شامپو فرش هايي كه در عصر حاضر توليد و روانه بازار ميشوند داراي آنزيم هستند كه بوي بد را از بين ميبرند.

براي رفع بوي نامطبوع ادرار از روي فرش ميتوان از تركيب جوش شيرين با سركه استفاده كرد اما به شر طي كه لكه تازه باشد و از ايجاد لكه مدت زماني طولاني نگذشته باشد . در غير اين صورت بايد از مواد آنزيم دار استفاده شود .

 


نحوه رفع بو به اين ترتيب است:

 


پس از آن كه لكه را از روي فرش پاك كرديد مقداري جوش شيرين را برروي محل بريزيد و چند دقيقه منتظر بمانيد پس از آن كمي سركه را روي جوش شيرين ها بريزيد و باز هم منتظر بمانيد تا تركيب سركه و جوش شيرين تأثير خود را بگذارد پس از مدتي كه گذشت با يك دستمان نخي تميز محل را پاكسازي كنيد.

ما ادعا نميكنيم كه بهترين قاليشويي در مشهد هستيم ، اما ميتوانيم ادعا كنيم كه ارائه دهنده خدمات متمايز قاليشويي در مشهد هستيم .

 

 

 


برچسب: قاليشويي در مشهد/بهترين قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۰۵:۳۶ توسط:قاليشويي موضوع: نظرات (0)

قلم زني فرش چيست ؟

 قلم زني فرش يكي از خدمات قاليشويي غرب مشهد ميباشد كه به واسطه كارشناسان حرفه اي و هنرمند عمل رنگ برداري و قلم زني انجام ميگيرد حال سوال اينجاست كه چه موقع به عمل قلم زني نياز است ؟؟؟


 درمان رنگ هاي در هم آميخته فرش دستباف با قلم زني
90 درصد از فرشهاي دستباف دستخوش رنگ پس دادگي با آب ميشوند و رنگ هاي تيره به مناطق سفيد فرش سرايت ميكند،  گاهي به علت شستشوي غير اصولي در منزل و بدون لوازم كاربردي و به علت سهل‌انگاري و بي توجهي پس از شستشو  فرش رنگ پس داده و دچار آسيب هايي هم چون بروز لكه‌هاي رنگي بر روي آن مي‌شود. گاهي فرش دستباف در معرض تور خورشيد قرار ميگيرد و رنگ پريده ميشود از اين رو عمليات رنگ برداري و قلم زني جهت باز سازي فرش آسيب ديده  صورت ميگيرد، از آن جايي كه فرش هاي دستباف ارزشمند و گران قيمت هستند ترميم و مرمت آن ها از اهميت ويژه اي برخوردار است و كاري است  دشوار و تخصصي كه خوشبختانه قاليشويي غرب مشهد توانسته با كمك متخصصان، قلم زني را جزء خدمات خود قرار دهد.

 


مراحل قلم زني فرش دستباف

 

در اولين گام دليل آسيب فرش بايد بررسي شود ، سپس با استفاده از مواد مرغوب رنگ گذاري شروع ميشود در اين مرحله جنس مواد به كار رفته در رنگ گذاري  و دقت در انجام كار بسيار ضروري ميباشد چرا كه عدم استفاده از مواد مرغوب سبب رنگ دادگي فرش به ساير نقاط ميشود و باعث آسيب جدي تري به فرش ميگردد.

( در رنگبرداري اصولا رنگ هاي تيره ي فرش دستباف كه داخل رنگ هاي روشن و سفيد فرش  شده است از بين مي رود.  اما  اين كار گاهي باعث كمرنگ شدن رنگ هاي تيره ميشود كه در اينجا با قلم زني مشكل حل ميشود!)

پس از اينكه رنگ گذاري انجام شد ، با بخور داغ  رنگ بر روي فرش تثبيت ميشود و ماندگاري رنگ افزايش ميابد.

گاهي با وجود تمام دقت در انجام رنگ برداري محل مرمت شده فرش با مناطق ديگر تفاوت رنگي دارد از اين رو رفوگر  با استفاده از يك قلمو باريك و با رنگ هاي محلول براي تطبيق رنگ فرش اقدام ميكند. انجام قلم زني با مواد شيميايي و گياهي انجام ميگيرد. در روش قلم زني يا قلم كاري رنگ فرش 80 تا 90 درصد به حالت اول برميگردد. 

آيا بعد از قلم زني فرش با آب رنگ خودرا از دست ميدهد؟

 

در پاسخ بايد بگوييم :

در صورتي كه از عمليات قلم زني دو سال گذشته باشد خير . رنگ ثابت شده و ديگر با شستشو پاك نميشود.

ما ادعا نميكنيم كه بهترين قاليشويي در مشهد هستيم ، اما ميتوانيم ادعا كنيم كه ارائه دهنده خدمات متمايز قاليشويي در مشهد هستيم .


برچسب: قاليشويي در مشهد/بهترين قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۴۸:۴۲ توسط:قاليشويي موضوع: نظرات (0)

گليم چيست؟

 

گليم در چه كشور هايي يافت ميشود ؟
 

گليم در تمام مناطقي كه پرورش بز و گوسفند رواج داشته باشد و اهالي آن منطقه از هنر گليم بافي برخوردار باشند ، يافت ميشود مثلا در آسياي مركزي ، شمال آفريقا ، شرق اروپا و قفقاز . هم چنين مردمان عرب ، ترك و ... گليم را بافته و به عنوان فرش و يا حتي نمكدان ،جل اسب، نوارچادر (استفاده اين سه مورد در ميان عشاير مرسوم است) استفاده مي كنند. 

 

آيا گليم همان جاجيم يا زيلو است ؟
 

در پاسخ بايد بگوييم خير

اگر چه در ادبيات فارسي گليم و جاجيم به يك معني به كار رفته  است و اينكه از نظر ظاهري تفاوتي مشاهده نميشود اما بايد به اين نكته توجه كرد كه در  بافت گليم پود بر تارهاي به دار تنيده شده بافته ميشود و در بافت آن از ماسوره و يا دستگاه هاي كمكي ديگر استفاده نميشود تفاوت بارز جاجيم و گليم در همين دستگاه كمكي ميباشد!

گليم را در هر منطقه از ايران بر اساس مواد اوليه اي كه براي بافت آن استفاده ميشود ، شناسايي و  طبقه بندي ميكنند.

 

انواع گليم در ايران
 

گليم ايل شاهسون
 

استفاده از رنگ هاي ملايم ،طرح هاي هندسي شكسته

مهم ترين بافت در ميان ايل شاهسون گليم هاي سوماك است

شباهت در طرح و رنگ در ميان دو گليم بسيار كم ديده ميشود  

مرغوبترين رواسبي هاي ايران جل اسب هاي سون كه به صورت 6 تكه بافته شده و داراي تنوع رنگي زيبايي ميباشد.

 

 

گليم لري
 

بافت گليم هاي مرغوب با رنگ هاي سياه ، سبز، آبي ،سفيد

طرح و نقش هاي خاص منطقه

بهترين بافت گليم لري بافت خورجين بزرگ با حاشيه هاي قالي بافي براي نگهداري اسباب هاي منزل است.

 

 

 
گليم هرسين
 

در بافت گليم هرسين از رنگ هاي  سفيد، سورمه اي، سبز و قرمز استفاده ميشود.

طرح و نقش بستگي به ذوق و محيط اطراف بافنده دارد.

طرح ها ريز و پركار ميباشند.

براي جلوگيري از بيد خوردگي حاشيه گليم ، از پشم بز بافته ميشود.

 

 

 
گليم بلوچ
 

مرغوبترين و پر طرفدار ترين نوع گليم در ايران گليم بلوچ ميباشد . در بافت گليم بلوچ از پرز استفاده ميشود و به همين علت از ساير گليم ها سنگين تر و به فرش شباهت بيشتري دارد.

در بافت گليم بلوچ از رنگ‌هاي تيره  هم چون قهوه اي، قرمز تيره، شتري و آبي سير و رنگ‌هاي روشن مانند سبز، زرد و  قرمز  استفاده ميشود.

طرح گليم به صورت راه راه است و در هر راه طرحي متفاوت ديده ميشود  

 

 

 
گليم خمسه
 

گليم هاي خمسه از يكپارچگي 5 ايل در شيراز تشكيل شده است .

طرح گليم خمسه زمينه اي تيره با ستارگاني مورب و لوزي هاي متداخل بافته شده است .

 

 

 
گليم سنه
 

منظور از سنه ،سنندج ميباشد . گليم سنه بسيار با ظرافت بافته ميشود و طرح آن بوته اي و خطوط مورب  با رنگ هاي متعدد ميباشد

 

 

 

گليم قشقايي
 

در بافت گليم قشقايي از رنگ هاي قرمز و زرد و متضاد اين دو رنگ استفاده ميشود.

طرخ هاي بافته شده اصولا هشت ضلعي ، ستاره هشت پر ، طاووس  و آهو مي باشد.

 

 

گليم افشار
 

طرح بافته شده در گليم افشار  گل هاي ستاره  اي بر زمينه تيره كه به صورت مورب چيده شده اند  و يه صورت لوزي در هم ديده ميشوند .

 

 

 
گليم زرند
 

گليم هاي زرند باريك و بادوام اند .

طرح هاي آن به صورت گل و گياه و گاهي به شكل لوزي مشبك يا دو يا سه ترنج در هم هستند .

 

 

 
گليم تركمني
 

مهم ترين عامل در گليم تركمني رنگ قرمز با تناليته هاي مختلف است كه در كنار رنگ هاي نارنجي ، زرد ، سبز و آبي زيبايي چشم گيري به وجود آوره است.

گليم ها در طرح هاي مختلفي بافته ميشوند كه هريك نام مختص به خود را دارند.

 

 

 
طرح هاي معروف در گليم
 

طرح خطي

طرح شاملو

طرح شيركي پيچ

طرح سفره كردي

طرخ كف ساده

طرح كف راه راه

طرح خشتي

 

شستشوي انواع گليم
 

وقتي گليم شسته ميشود بيشترين آسيب را ميبيند چرا كه از پشم مرغوب بافته شده است  به همين علت به شدت با دوام است  اما بايد در نظر داشته باشيد كه پشم ميانه خوبي با آب ندارد. بسياري از خانوم هاي خانه دار تصورشان بر اين است كه گليم سبك وزن است و ميتوان به راحتي در ماشين لباسشويي گليم  را شست اما بايد بگوييم با اين كار نه تنها گليم شسته نميشود بلكه عمر آن به پايان ميرسد!

بهترين روش براي شستن گليم اعلاي منزل شما به روش مكانيزه با استفاده از دستگاه هاي شستشو ميباشد قاليشويي غرب مشهد با كمك كارشناسان و تجهيزات به روز  مدرن توانسته است انواع گليم ها حتي گليم هاي اعلاي صادراتي را بدون هيچ گونه آسيبي شسته و تحويل  مشتري نمايد.

ما ادعا نميكنيم كه بهترين قاليشويي در مشهد هستيم ، اما ميتوانيم ادعا كنيم كه ارائه دهنده خدمات متمايز قاليشويي در مشهد هستيم .
 
 


برچسب: قاليشويي در مشهد/بهترين قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۳:۲۱ توسط:قاليشويي موضوع: نظرات (0)

پاك كردن لكه قهوه تنها در ده دقيقه

چگونه لكه ها را از روي فرش پاك كنيم ؟
 

 اگر نوشيدني ريخته شده تنها آب باشد، نگران نباشيد . تنها كاري كه لازم است  انجام دهيد خشك كردن مايع ريخته شده با استفاده از يك دستمال نخي تميز  از روي فرش مي باشد دليل اينكه ميگوييم محل ريختن آب خشك شود اين است كه اگر حجم زيادي ازآب به تار و پود فرش نفوذ كند رطوبت داخل فرش باعث پوسيدگي در آن تكه از فرش ميشود  و امكان دارد در زمان شسشتشو با دستگاه هاي اتومات آن تكه از فرش دچار پارگي شود. .

 

لكه قهوه را سريع پاك كنيد !
 

هنگامي كه نوشيدني ريخته شده بر روي فرش ، قهوه باشد بلافاصله براي لكه زدايي قهوه از روي  دست به كار شويد ! چرا كه قهوه به سرعت رنگ ميدهد و خيلي زود لكه آن بر روي فرش  تثبيت ميشود . قاليشويي غرب با ارائه راهكارهايي شما را به خواندن ادامه مقاله دعوت ميكند.

 

راهكارهايي آسان جهت لكه زدايي قهوه از روي فرش :
 

زماني كه قهوه ريخته شده بر روي فرش هنوز خيس و تازه است شانس شما براي از بين بردن لكه بسيار زياد است و ميتوانيد تنها با مقداري آب و يك دستمال خشك محل لكه را تميز كنيد به اين صورت كه ابتدا با كمك دستمالي خشك و تميز  كه قدرت جذب بالايي داشته باشد تمام مايع خيس قهوه را  از روي فرش  جمع كنيد سپس با استفاده از دستمالي مرطوب و مقداري آب محل لكه را محكم بكشيد و بعد ار پاك شدن لكه ، با دستمالي تميز خشك كنيد .

 

با مايع ظرفشويي لكه قهوه را پاك كنيد :
 

اين روش براي لكه هايي مناسب است كه زمان بيشتري گذشته و رنگ قهوه بر روي فرش تثبيت شده در اين روش از يك استكان آب و چند قطره مايع ظرفشويي استفاده كنيد  پس از آن آب و مايع را تركيب كرده و با اسفنج محل لكه قهوه را محكم بكشيد و سپس با دستمال خشك كنيد .

 

 

 

ماست ، پاك كننده اي قوي جهت زدودن لكه قهوه
 

براي زدودن لكه از روي فرش ميتوان از چند قاشق ماست استفاده كرد .

ماست هارا روي محل لكه بريزيد و تقريبا 10 دقيقه منتظر بمانيد سپس با قاشق ماست ها را جمع كنيد و با دستمالي خشك و تميز و مقداري آب محل لكه را پاك كنيد به ياد داشته باشيد كه هرچه مدت زمان ايجاد لكه قهوه بر روي فرش كمتر باشد قدرت پاك كنندگي ماست بيشتر است و هرچه مدت زمان بروز لكه بيشتر باشد براي از بين بردن كامل لكه بايد اين مرحله را چندين بار تكرار كنيد.

 

 

نكته قابل توجه :

 

قهوه طوري است كه وقتي روي فرش ريخته ميشود به آساني پخش ميشود و به اكثر مناطق فرش رنگ ميدهد به همين دليل بايد براي پاك كردن لكه قهوه از روي قالي از خارج به داخل دستمال رابكشيد يعني از اطراف و خارج لكه شروع كنيد و به قسمت مركزي لكه ، دستمال را حركت دهيد به اين ترتيب بجاي اينكه لكه پخش شود در يك نقطه جمع ميشود.

در صورتي كه غلظت و ميزان قهوه ريخته شده زياد،  و لكه قديمي است و بيشتر در مناطق روشن و سفيد فرش نمايان است بهتر است از خدمات قاليشويي مورد اعتماد و اطمينان خود كمك بگيريد .

قاليشويي در مشهد/بهترين قاليشويي در مشهد

 


برچسب: قاليشويي در مشهد/بهترين قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۱۱:۰۰ توسط:قاليشويي موضوع: نظرات (0)

درباره قاليشويي غرب مشهد

قاليشويي غرب مشهد داراي بهترين ماشين آلات و با كيفيت ترين دستگاه ها است تا بتواند لغب بهترين قاليشويي در مشهد را از شهروندان مشهد مقدس كسب نمايد. قاليشويي غرب مشهد با تجربه بيش از چندين سال فعاليت و با بهترين متخصصين مجرب توانسته است نام نيكي را از خود بجاي بگذارد. اين مجموعه توانسته است خدمات متمايزي را در زمينه هايي مانند شستشوي قالي و انواع فرش، خشكشويي انواع مبلمان و خوشخواب و موكت و همچنين زمينه هاي ديگري مانند رفوگري انجام دهد.

از جمله مواردي كه قاليشويي غرب مشهد به آن توجه نموده است پرورش نيروهاي انساني است. اين مجموعه براي نيروهاي انساني خود مدرن ترين روش هاي آموزشي شستشو، لك بري و رفوگري را ارائه ميدهد. تا بتواند لغب بهترين قاليشويي در مشهد/قاليشويي خوب در مشهد را بخود اختصاص دهد. از جمله مباحث آموزشي كه ميتوان به آن اشاره كرد احترام به مشتري است. و اين امر يكي از مهم ترين اصول اساسي سازمان توجه به مشتريان ميباشد.

قاليشويي غرب مشهد ، با بهره‌برداري از تكنيك‌هاي شستشو و خشك كردن فرش‌هاي ماشيني به وسيله ماشين‌آلات پيشرفته و به روز، بدون ايجاد كوچكترين مشكل در تار و پود، شيرازه بندي و آرايش ريشه‌هاي آن‌ها،بدون شكستگي و چين و چروك آماده ارائه خدمات به مشتريان ميباشد. فرآيند شست و شو فرش‌هاي ماشيني در ابتدا با آشنايي و در نظر گرفتن ساختار، ويژگي‌هاي ظاهري و طرح و نقش فرش مورد نظر شروع خواهد شد و در نهايت با ضمانت سلامت كامل فرش و پاكيزگي آن به پايان خواهد رسيد. 

با توجه به موقعيت مكاني قاليشويي غرب مشهد دسترسي به آن به راحتي انجام مي گيرد. شما مي توانيد با خيالي آسوده نسبت به كيفيت شست و شو، تجهيزات و مواد مصرفي، فرشهاي ماشينيشان را در كمترين زمان ممكن با بالاترين كيفيت بدون كوچكترين نقص و مشكل در اجزاي ساختاري فرش، تحويل بگيرد. شستشو بصورت ۱۰۰% اسلامي و با رعايت كامل اصول بهداشتي با استفاده از دستگاههاي تمام اتوماتيك انجام مي گيرد.

تعداد مجموعه هاي قاليشويي در مشهد بسيار زياد است ولي اينكه كدام مجموعه بتواند لغب مجهزترين قاليشويي در مشهد را به خود اختصاص دهد بسيار سخت و زمان بر است. مجموعه قاليشويي غرب مشهد توانسته است تا به امروز كليه استاندارد هاي فني، منابع انساني و مشتري مداري را رعايت كند. اميد است تا بتواند جايگاه بهترين قاليشويي در مشهد را كسب نمايد.

قاليشويي غرب مشهد با بهره گيري از ناوگان باري قوي توانسته است تمام سطح شهر مشهد مقدس را تحت پوشش سرويس دهي خود قرار دهد و با زمان بندي مناسب تمام سطح شهر مشهد را سرويس دهي كند

 


برچسب: قاليشويي در مشهد/بهترين قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۰۸:۲۵ توسط:قاليشويي موضوع: نظرات (0)

تخفيفات قاليشويي غرب مشهد

قالي شويي غرب براي تمام افراد تخفيفات ويژه دارد. در زير چند مورد از اين تخفيفات را براي شما عنوان مي كنيم.
 
تخفيفات ويژه بهترين قاليشويي در مشهد:

 

20% تخفيف: هشتم هر ماه(كسب اطلاعات بيشتر در مورد 20% تخفيف بهترين قاليشويي در مشهد كليك كنيد.)

 

10% تخفيف: براي ثبت سفارش آنلاين و پيامكي(كسب اطلاعات بيشتر در مورد سفارش آنلاين قاليشويي در

مشهد كليك كنيد.)

 

15% تخفيف:براي تمام كاركنان ارگان هاي دولتي(كسب اطلاعات بيشتر اين تخفيف قاليشويي خوب در مشهد

كليك كنيد.)

 

10% تخفيف:هديه روز تولد شما(كسب اطلاعات بيشتر اين تخفيف قاليشويي عالي در مشهد كليك كنيد.)

 

تخفيفات فرش با فرش و پتو قاليچه رايگان:(كسب اطلاعات بيشتر از اين تخفيف قاليشويي كليك كنيد)

 

تخفيف ويژه براي مساجد حسينيه ها و هتل ها

(جهت كسب اطلاعات بيشتر تخفيف اين بخش اين قاليشويي كليك كنيد.)


برچسب: قاليشويي در مشهد/بهترين قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۰۲:۴۰ توسط:قاليشويي موضوع: نظرات (0)