قالیشویی غرب مشهد قالیشویی غرب مشهد .

قالیشویی غرب مشهد

با نقشه های مختلف فرش آشنا شوید

​ بافت فرش در طرح ها و رنگ های چشم نواز از چند صد سال پیش در ایران رواج داشته است. به دلیل طرح،رنگ، نوع بافت و ظرافت در بافت، قالی های ایرانی زبانزد جهانیان شده است و به جرئت میتوان گفت که بعد از نفت مهم ترین کالای صادراتی میباشد.  دلیل اینکه فرش دستباف ایرانی هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است توجه به نقشه کش، نوع نخ، بافنده و پرداختکار است که در کناره هم فرشی زیبا و ماندگار را عرضه میکنند. قالیشویی غرب مشهد ارائه دهنده خدمات متمایز قالیشویی در مشهد شما را با انواع نقشه فرش آشنا میکند.

نقشه فرش چیست ؟
برای ساخت هر کالایی و هر بنایی قبل از هرچیز نقشه آن مهم است در صورتی میتوان فرشی زیبا تولید کرد که نقشه زیبایی داشته باشد.فرش پازیریک نمونه بارز فرش ایرانی میباشد. یک بافنده هر چقدر هم که مهارت داشته باشد باز هم نیازمند نقشه های دقیق و با اصالت میباشد. نقشه کشی فرش به قدری حائز اهمیت شده است که به عنوان حرفه جایگاه پیدا کرده  و رشته هایی هم چون رنگ آمیزی و نقطه چینی فرش به صورت تخصصی آموزش داده میشود.

رنگ آمیزی نقشه فرش :
رنگ آمیزی نقشه به میزان نقشه کشی فرش اهمیت دارد و افرادی که علاقه به رنگ آمیزی دارند باید تمامی اطلاعات را در رابطه با هارمونی رنگ ، روانشناسی رنگ ، کنتراست رنگ  ، پخش رنگ و ... داشته باشند . یک نقشه علاوه بر اینکه نمایانگر هنر نمایی خط ها ، نگاره ها و طرح است باید از دیدگاه مهندسی دارای پلان مشخصی باشد که نقشه خوان و بافنده بتواند از روی قاعده و اصول بافت را انجام دهد. نقشه کش فرش باید با تاریخچه فرش ، طراحی و تناسب حاشیه ها ، تأثیرگزاری رنگ ها و انواع نقشه  آشنا باشد.نقشه کشی فرش جزئی از صنایع دستی کشورمان میباشد و نشأت گرفته از طراحی و نقاشی ایرانی میباشد.هنر نقشه کشی برای انواع فرش های پرده ای ، زیرپایی ، تابلو فرش، گلیم ، جاجیم و ... استفاده میشود . در قدیم به علت عدم وجود کاغذ نقشه ها به صورت قطعه های بافته شده به بافندگان تحویل داده میشد اما اکنون نقشه های فرش به دو صورت سنتی و دستی یا دیجیتالی و رایانه ای کشیده میشود.

ایجاد نقشه فرش به شیوه سنتی
اولین و مهمترین موضوع قبل از شروع به کار این است که  نقشه باید طبق تراکم فرش مورد نظر محاسبه و سپس بر روی کاغذ های شطرنجی مخصوص و متناسب با رج شمار طراحی گردد. پس برای نقشه کشی قالی انجام دو کارحائز اهمیت میباشد :

طول و عرض فرش محاسبه گردد

شمار چله هایی که در عرض باید کشیده شود،محاسبه گردد.

کاغذ شطرنجی شامل مربع های کوچکی میباشد که هر مربع نمایانگر یک گره است و هر ده مربع طولی و ده مربع عرضی یک مربع بزرگتر را تشکیل میدهد. هم اکنون نقشه های فرش سنتی به دو دسته متقارن (گره ترکی ) و نا متقارن (گره فارسی) تقسیم میشوند.

تفاوت نقشه های ترکی باف و فارسی باف در چیست ؟
در نقشه های ترکی بر روی هر رنگ فرش کدی نوشته شده است و در کنار کد نخ ها چسبیده شده است و بافنده با  خواندن نقشه و کد تعبیه شده رنگ نخ را برداشته و بافت را انجام میدهد . در نقشه نامتقارن (فارسی باف ) دقیقا همان رنگی که مد نظر است روی نقشه پیاده سازی شده است و بافنده همان رنگ نخ را برداشته و بافت را انجام میدهد. اندازه رج شمار در بافت ترکی 7 سانتیمتر و در بافت فارسی 6/5 سانتیمتر میباشد.این محاسبات قبل از عملیات طراحی نقشه انجام میشود.

نقشه کشی دستی فرش :
رسم طرح بر روی کاغذ شطرنجی با استفاده از مداد

رسم خط های مشخص شده در مداد زنی و ایجاد جزئیات بیشتر طرح بر روی نقشه

رنگ آمیزی نقشه و نگاره ها

نقطه چین کردن کناره های طرح نقاشی شده  بر روی کاغذ

نقشه کشی رایانه ای
بیش از 30 سال است که  تکنولوژی و فناوری در امر قالی بافی جولان داده و توانسته سرعت کار را بالا ببرد و در زمان صرفه جویی شود علاوه بر تمام مزایای ذکر شده در طراحی رایانه ای در هر مرحله میتوان طرح را تغییر داد. با استفاده از رایانه میتوان هر طرحی را پیاده سازی کرد و امکان تغییر رنگ ها با سرعت و در کمترین زمان ممکن خواهد بود. امروزه نقشه کشی رایانه ای به صورت تخصصی آموزش داده میشود و افراد جامعه از این حرفه به خوبی استقبال کرده اند.

 

 

اندازه، رنگ و جغرافیا در نقشه های فرش متفاوت است :

اندازه : نقشه فرش در 3 نوع قدی (۱/۲) ، ربعی (۱/۴) و تمام (سراسری) میباشد.

سبک : نقشه های فرش در 6 سبک کشیده میشوند ، ساده ،سنگین،یک طرفه ، تکرار یک طرح ، شکسته (دارای اشکال هندسی ) ، گردان ( خط های قوس دار و منحنی ).

رنگ : نقشه در دو رنگ سیاه قلم و رنگی کشیده میشود.

جغرافیایی : نقشه های روستایی بیشتر به صورت ذهنی پیاده سازی میشوند اما نقشه های شهری با توجه به تاریخچه و با آگاهی کامل از بازار فروش و میزان رضایت مشتری از طرح و رنگ  پیاده سازی میشود.

ما ادعا نمیکنیم که قالیشویی عالی در مشهد هستیم ، اما میتوانیم ادعا کنیم که ارائه دهنده خدمات متمایز قالیشویی خوب در مشهد هستیم .

 

 



برچسب: قالیشویی در مشهد/بهترین قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۲۶:۳۶ توسط:قالیشویی موضوع: نظرات (0)